internalMaster

بازار واحد برای گوشت مرغ وجود ندارد

1393/03/12

بازار واحد برای گوشت مرغ وجود ندارد

سرپرست پژوهشكده توسعه بازرگانی گفت: بازار واحد برای گوشت مرغ وجود ندارد و ما با پدیده چند بازاری مواجهیم.

علی اكبر خسروی نژاد،‌ سرپرست پژوهشكده توسعه بازرگانی موسسه مطالعات وپژوهش های بازرگانی اظهار داشت: تنظیم بازار از جمله وظایف مهم دولت و به‏خصوص وزارت صنعت، معدن و تجارت به ویژه در حوزه  کالاها و خدمات اساسی (مصرفی و نهادهای) است.

وی افزود: انجام اقدامات تنظیم بازار برای یک کالای خاص، مستلزم دستیابی به شناخت صحیح از قلمرو کارکردهای بازار آن کالا برحسب نواحی مختلف جغرافیایی است. همچنین یكی از كالاهای اساسی كه همواره در سیاست‏گذاری تنظیم بازار مورد توجه دولت بوده است، كالای گوشت مرغ است.

خسروی نژاد ادامه داد: البته در این میان یك پرسش پیش‏رو آن است كه آیا اقدامات تنظیم بازار برای كالای گوشت مرغ در سطح كشور باید متمركز باشد یا غیر متمركز؟ این سوال در پی خود پرسش دیگری را مطرح می كند كه آیا در سطح كشور یك بازار منفرد برای گوشت مرغ وجود دارد؟

وی خاطر نشان كرد: البته برای بررسی این مهم باید رفتار بازارهای استانی گوشت مرغ را مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم. این رفتار در قالب قیمت گوشت مرغ نمود پیدا می‏كند. براساس نظریه علم اقتصاد، چنانچه قیمت‏ها در چند بازار استانی همسو بوده و فارغ از نوسانات موردی در یك مسیر حركت كنند، گوییم كه این چند بازار استانی در واقع یك بازار هستند.

این كارشناس حوزه بازار تصریح كرد: نتایج حاصل از بررسی‏های انجام شده با داده ‏های ماهیانه قیمت گوشت مرغ استان‏های كشور برای دوره 1383 تا 1391 نشان می‏دهد كه در كل كشور یك بازار واحد برای گوشت مرغ وجود نداشته، بلكه ما با پدیده چند بازاری مواجه هستیم.

سرپرست پژوهشكده توسعه بازرگانی موسسه مطالعات وپژوهش های بازرگانی افزود: بازارهای استانی گوشت مرغ را می توان در پنج خوشه متمایز قرار داد که شامل خوشه اول؛ خراسان‌رضوی، خراسان‌شمالی، گلستان، مازندران، گیلان، اردبیل، قزوین، تهران، سمنان، آذربایجان‌شرقی، و زنجان، خوشه دوم؛ آذربایجان‌غربی، كردستان، كرمانشاه، ایلام، لرستان، همدان، قم، و مركزی، خوشه سوم: بوشهر، هرمزگان، اصفهان، كهگیلیویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، و خوزستان، خوشه چهارم؛ سیستان و بلوچستان، خراسان‌جنوبی و یزد و خوشه پنجم؛ فارس و كرمان است.

وی گفت: توصیه می‏شود كه دولت از اقدامات تنظیم بازاری كاملاً متمركز پرهیز كند. همچنین، اقدامات تنظیم بازار برای گوشت مرغ می‏تواند به‎‏صورت نیمه متمركز صورت گیرد، یعنی تدوین و اجرای سیاست‏ها در قالب خوشه ‏های پیشنهادی انجام شود و نهایتاً این‏كه، هماهنگی میان خوشه ‏ها در انجام اقدامات نیمه متمركز مسلماً ضروری است.