رییس اداره نگهداری ساختمان و تاسیسات بندر نوشهر با اعلام خشک کردن 14 هکتار از دریای خزر برای توسعه بندر نوشهر از افزایش ظرفیت این بندر تا پنج میلیون تن خبر داد.
ایوب محمودی در گفتوگو با خبرنگار راه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درباره آخرین وضعیت توسعه بندر نوشهر اظهار کرد: طرح استحصال 14 هکتار از اراضی محوطه بارانداز بندر نوشهر تا یک ماه آینده به پایان میرسد.
وی با بیان اینکه کار استحصال اراضی جدید 97 درصد پیشرفت کرده است افزود: در حال حاضر محوطه بارانداز بندر نوشهر 21 هکتار است که با استحصال کامل 14 هکتار جدید به 35 هکتار خواهد رسید.
رییس اداره نگهداری ساختمان و تاسیسات بندر نوشهر با بیان اینکه 14 هکتار مذکور با خشک کردن دریا به دست آمده است گفت: برای خشک کردن دریا و اضافه کردن آن به ظرفیت بارانداز بندر نوشهر 20 میلیارد تومان هزینه شد.
محمودی همچنین به لایروبی اسکلههای جنوبی بندر نوشهر اشاره و اظهار کرد: کار لایروبی سه پست اسکله جنوبی بندر تا 20 روز آینده به پایان میرسد.
وی با بیان اینکه با اتمام لایروبی اسکلههای جنوبی بندر از 20 روز آینده از این اسکلهها بهرهبرداری میشود گفت: هزینه لایروبی این اسکلهها حدود سه میلیارد تومان شده است. ضمن اینکه برای ساخت این سه پست اسکله 22 میلیارد تومان هزینه صرف شده است.
رییس اداره نگهداری ساختمان و تاسیسات بندر نوشهر گفت: با بهرهبرداری از اسکلههای جنوبی بندر نوشهر ظرفیت این بندر از 2.5 میلیون تن فعلی به پنج میلیون تن خواهد رسید.
وی همچنین به سیلوی 50 هزار تنی این بندر اشاره و اظهار کرد: کار این سیلو که چهار مخزن استوانهای را شامل میشود تا دهه فجر امسال به پایان رسیده و مورد بهره برداری قرار میگیرد.
به گفته محمودی سیلوی 50 هزار تنی بندر نوشهر محل ذخیره گندم، جو، ذرت و دیگر غلات خواهد بود.
او با اشاره به سه جرثقیل بکرا که از بنادر جنوبی کشور به این بندر منتقل شده است گفت: دو جرثقیل مونتاژ شده و مورد استفاده قرار میگیرد. جرثقیل سوم نیز طی روزهای آینده بهرهبرداری میشود.
رییس اداره نگهداری ساختمان و تاسیسات بندر نوشهر درباره عمق آبگیر بندر نوشهر اظهار کرد: در حال حاضر ظرفیت پهلوگیری کشتیها در عمق شش متر در بندر نوشهر وجود دارد زیرا کشتیهایی که از حاشیه دریای خزر در این بندر پهلو میگیرند به همین عمق آبگیر نیاز دارند.
وی با بیان اینکه کشتیهای فعلی که در بندر نوشهر پهلو میگیرند، ظرفیت پنج هزار تنی دارند افزود: در صورت نیاز و بالا رفتن ظرفیت کشتیها امکان افزایش عمق آبگیر بندر تا 7.5 متر وجود دارد
رییس اداره نگهداری ساختمان و تاسیسات بندر نوشهر درباره کالاهای وارداتی و صادراتی از این بندرگفت: بیشترین کالاهایی که از بندر نوشهر وارد میشود چوب، آهنآلات، گندم و دیگر غلات است. همچنین زغال سنگ، وسایل سوپرمارکتی و مرکبات از این بندر صادر میشوند.
محمودی با اعلام اینکه سالانه حدود شش تا هفت میلیارد تومان درآمد بندر نوشهر است خاطرنشان کرد: هر سال حدود یک تا 1.5 میلیون تن کالا از این بندر صادر یا وارد میشود.
به گفته وی نزدیکی بندر نوشهر به پایتخت یکی از بزرگترین محاسن این بندر است زیرا نوشهر تنها بندر حاشیه دریای خزر بوده که با حدود 200 کیلومتر فاصله از تهران کمترین فاصله تا پایتخت را دارد.
محمودی به معضل نبود راه دسترسی مجزا به بندر نوشهر اشاره کرد و گفت: در زمینه راه دسترسی به بندر نوشهر معضل داریم. بین مسوولان استانی و وزارت راه و شهرسازی در این زمینه کش و قوسهایی وجود دارد چراکه وسایل نقلیه سنگین که از بندر بار جابهجا میکنند، در حال حاضر مجبور به تردد از شهر نوشهر هستند.
وی در پاسخ به اینکه برای تردد وسایل نقلیه سنگین که مبدا و مقصدشان بندر نوشهر است محدودیت ساعت در طول شبانه روز وجود دارد؟ اظهار کرد: این امر مشکلات زیادی برای شهروندان نوشهری ایجاد کرده است اما سعی میشود با برنامهریزی کامیونها در ساعتهای خاصی از شبانهروز در شهر تردد کنند.
رییس اداره نگهداری ساختمان و تاسیسات بندر نوشهر افزود: در صورت احداث آزادراه تهران – شمال مسافت چهار ساعته بندر نوشهر تا تهران تا دو ساعت کاهش مییابد.
وی گفت: در صورت احداث آزادراه تهران – شمال و ایجاد راه دسترسی مجزا به بندر نوشهر میتوان به افزایش جابهجایی کالا از این بندر در مدت زمان کمتر امیدوار بود.